تأکید بر علم گردشگری و مدیریت دانش در رویکردهای نوین در صنعت گردشگری در نخستین سمپوزیوم گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز

دکتر منوچهر جهانیان، رئیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازارگردشگری و نائب رئیس انجمن علمی گردشگری ایران، طی سخنرانی با عنوان «علم گردشگری و مدیریت دانش در رویکردهای نوین در صنعت گردشگری» ضمن بیان ابعاد و رویکردهای نوین در صنعت گردشگری، بر ضرورت جهت‌دهی به سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات در جهت شعار سازمان جهانی گردشگری تأکید کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر منوچهر جهانیان، عضو هیئت‌علمی و معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه علم و فرهنگ، طی سخنرانی در نخستین سمپوزیوم گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز که روز یکشنبه به تاریخ 9 مهر برگزار شد، با اشاره به شعار سازمان جهانی گردشگری برای روز جهانی گردشگری (27 سپتامبر ۲۰۲۳) با عنوان «گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز»، ابعاد، ویژگی‌های مربوط به مدیریت نوین صنعت گردشگری را به شرح زیر تبیین کرد:
1- مدیریت منابع، جاذبه‌ها و تبدیل آن به محصول گردشگری
2- مدیریت سرمایه‌گذاری سبز، اعم از زیرساختی و روساختی
3- مدیریت منابع انسانی، جذب، آموزش و به‌کارگیری
4- مدیریت سرمایه انسانی، بازآموزی، نگهداشت، ایجاد انگیزه و تشویق
5- مدیریت زیست‌محیطی، آموزش به بومیان، متصدیان کسب‌وکارهای گردشگری در جهت صیانت و نگهداری و حفاظت از محیط طبیعی
6- مدیریت فرهنگی و اجتماعی، لزوم توجه به جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی برای ایجاد انگیزه سفر و حفاظت از محیط فرهنگی
7- مدیریت سیاسی، به‌کارگیری و توجه به مقوله دیپلماسی عمومی گردشگری در تعامل و ارتباط با کشورهای جهان
8- مدیریت عوامل اقتصادی، ایجاد و راه‌اندازی کسب‌وکارهای بومی و محلی در جهت ایجاد اشتغال، درآمدزایی و رفاه اجتماعی برای ساکنین محلی
9- مدیریت شهری و لزوم توجه، بهره‌برداری و به‌کارگیری خدمات شهری بر اساس نیاز گردشگران
10- مدیریت کارآفرینی نوین، بهره‌گیری از تهدیدات و تبدیل آن به فرصت برای جذب گردشگران
11- مسئولیت اجتماعی، متعهدبودن نسبت به متصدیان کسب‌وکارهای گردشگری، بومیان و گردشگران برای رفاه نسبی و موضوع اشتغال
12- مدیریت بحران‌ها و بلایای، اقدامات پیشگیرانه و پیش‌بینی حوادث و چالش‌های آتی پیش روی صنعت گردشگری
13- مدیریت فناوری‌های نو، لزوم به‌کارگیری و تجهیز صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای گردشگری به فناوری‌های نوین
14- مدیریت افق‌های آینده و چشم‌انداز گردشگری در جهت ترسیم خط‌مشی‌ها و چشم‌انداز آینده فعالیت‌ها، کسب‌وکارها و گردشگران فردا در جهت پاسخ به نیاز و مطالبات و در تعامل با جهان فردای گردشگری